فروش ورق ضدزنگ فروش ورق ضدزنگ

ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

خوردگي و اهميت آن-فولاد ضد خوردگي-فولاد ضدسايش-فولاد آلياژي-ورق آلياژي

خوردگي و اهميت آن- فروش فولاد ضدسايش-فولاد ضد خوردگي ((قيمت مناسب))

 ورق ضدسايش,ورق آلياژي,ورق هاردوكس,ورق ضدخوردگي,فولاد ضد زنگ

خوردگي آسيب وارد شده به فلز در اثر واكنش با محيط است. هر فلزي تحت يك مكانيسم خاص خورده مي‌شود. كه تا حدي متفاوت از مواد ديگر است. خوردگي فرآيندي طبيعي براي فلزات است. كه باعث واكنش آن‌ها با محيط اطرافشان مي‌شود تا تركيبات پايدارتري تشكيل دهند [1]. نسبت به ويژگي‌هاي محيط، فرآيند خوردگي به دو دسته‌ي خوردگي شيميايي و الكتروشيميايي تقسيم مي‌شود.

 فرآيند خوردگي شيميايي فرآيندي است كه طي آن فلز با غير الكتروليت (يك مايع يا گاز) واكنش مي‌دهد. به عنوان مثال اكسيداسيون در هوا با دماي بالا. خوردگي اغلب فلزات در دماي اتاق و در محيط‌هاي آبي صورت مي‌گيرد. و ماهيت الكتروشيميايي دارد. فرآيند خوردگي الكتروشيميايي فرآيندي است كه در آن فلز در الكتروليت اكسيدي و تشكيل كاتيون‌هاي فلزي مي‌دهد (معادله 1-1). اين الكترون‌ها توسط واكنش احيا مثل احياي آب يا اكسيژن مصرف مي‌شوند (معادلات 1-2 و 1-3). هر دو واكنش الكتروشيميايي اكسيداسيون و احيا براي رخ دهي خوردگي ضروري است [2].

 1-1-2-اهميت مطالعه خوردگي و روش‌هاي مقابله با آن

 از آنجايي كه فلزات مصرف وسيعي در جهان امروزي دارند. خوردگي تبديل به پديده‌اي شده كه اطراف ما را احاطه كرده است. وسايل خانه، اتومبيل، تجهيزات صنعتي و لوله‌هاي نفت و گاز مورد حمله خوردگي قرار مي‌گيرند. و اين پديده ضررهاي مالي فراواني را موجب مي‌شود. امروزه خوردگي به عنوان ركن اساسي در كليه زمينه‌هاي مهندسي درآمده است و روز به روز بر اهميت آن افزوده مي‌شود.

 نتايع تعدادي از ارزيابي‌هاي مورد انجام در كشورهاي پيشرفته نمايان و مشخص است. كه زيان‌هاي مالي ناشي از پديده خوردگي حدود 4-3 درصد توليد ناخالص ملي (GNP) را شامل مي‌شود. البته با به كارگيري روش‌هاي كنترل يا پيشگيري و بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي موجود، در حدود 20 درصد از اين خسارات را مي‌توان كاهش داد. مهمترين و معمول‌ترين روش‌هاي كنترل خوردگي عبارتند از. انتخاب مواد و طراحي مناسب دستگاه‌ها، حفاظت كاتدي، حفاظت آندي، استفاده از باز دارنده‌ها و استفاده از پوشش‌ها [1و3].

 1-1-2-1- انتخاب مواد و طراحي مناسب دستگاه‌ها

 هر فلزي خواص مكانيكي، شيميايي و فيزيكي خاص خود را دارد. و ميزان سرعت و رفتار خوردگي آن در محيط‌ها و شرايط معين با ديگري متفاوت است. در نتيجه در انتخاب مواد بايستي خواص و مشخصات آن و عملكرد آن در برابر عوامل محيطي مدنظر قرار گيرد. به عنوان مثال فولاد زنگ نزن در اغلب محيط‌هاي خورنده مقاومت بالايي دارد. در صورتي كه مقاومت آن در محيط حاوي كلريد كمتر از فولاد معمولي است. از ديگر فاكتورهاي مهم در انتخاب مواد، قيمت مناسب و قابليت دسترسي آن است. بعد از انتخاب مناسب مواد، طراحي مناسب تجهيزات هم مي‌تواند باعث كاهش خوردگي شود [4 و 5].

 1-1-2-2-حفاظت كاتدي

 حفاظت كاتدي همه‌ي نواحي آندي روي سطح فلز را به كاتد تبديل كرده و مانع خوردگي آن مي‌شود. در اين تكنيك با دادن الكترون به فلزي كه بايستي محافظت شود. انحلال آن تقليل مي‌يابد و تصعيد هيدروژن (به دليل احياء يون هيدروژن و يا احياء اكسيژن در حضور آب) انجام مي‌شود. به عبارت ديگر در حفاظت كاتدي فلز محافظت شونده نقش كاتد را داشته. و آند مي‌تواند فلز خورنده، فلز قرباني شوند يا هر الكترود به اثر با اعمال جريان DC باشد [5].

 1-1-2-3- حفاظت آندي

 بر عكس حفاظت كاتدي، حفاظت آندي نسبتاً جديد است. حفاظت آندي براساس تشكيل يك لايه سطحي محافظ روي فلزات با اعمال جريان‌هاي آندي مي‌باشد. با اعمال جريان‌هاي آندي به يك فلز نرمال، قاعدتاً سرعت انحلال فلز بايستي افزايش و سرعت واكنش احياء كاهش يابد. ولي در مورد فلزات رويين شوند مثل آهن،كروم و تيتانيوم مورد استفاده، اعمال جريان آندي مناسب باعث تشكيل لايه محافظ اكسيدي و رويينگي فلز مي‌گردد. به نحوي كه غير فعال شده و سرعت انحلال آن كاهش مي‌يابد [5].

 1-1-2-4-بازدارنده‌ها

 بازدارنده‌ها مواد شيميايي هستند كه با افزودن آن‌ها به ميزان خيلي كم در محيط‌هاي خورنده، خوردگي به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌يابد. در واقع بازدارنده‌ها را مي‌توان يك كاتاليزور منفي فرض كرد. تأثير بازدارنده‌ها به علت كند كردن واكنش آندي يا كاتدي يا هر دو مي‌باشد. در استفاده از بازدارنده‌ها بايستي به غلظت و نوع بازدارنده‌ي مورد استفاده در محيط خورنده توجه كرد [5].

 1-1-2-4-بازدارنده‌ها

 بازدارنده‌ها مواد شيميايي هستند كه با افزودن آن‌ها به ميزان خيلي كم در محيط‌هاي خورنده، خوردگي به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌يابد. در واقع بازدارنده‌ها را مي‌توان يك كاتاليزور منفي فرض كرد. تأثير بازدارنده‌ها به علت كند كردن واكنش آندي يا كاتدي يا هر دو مي‌باشد. در استفاده از بازدارنده‌ها بايستي به غلظت و نوع بازدارنده‌ مورد استفاده در محيط خورنده توجه كرد [5].

  1-1-2-5- پوشش‌ها

 پوشش‌دهي به فلزات عنواني است مشتمل بر تعدادي فرآيند. كه با هدف بهبود خواص سطح يك فلز نظير ترسيب يك لايه از يك فلز، يك لايه پليمر يا يك لايه اكسيد صورت مي‌گيرد. قسمت اعظم اشياي فلزي كه در زندگي روزمره با آن‌ها تماس داريم. به عنوان مثال اكثر قطعات سازنده، وسايل نقليه موتوري، وسايل آشپزخانه، قوطي‌هاي كنسرو. پنجره‌هاي فلزي، قطعات وسايل الكتروني نظير مدارهاي چاپي، خازن‌ها و غيره. يك نوع فرآيند پوشش‌دهي ار متحمل شده‌اند.

 به عبارت ديگر شايد كمترين فعاليت صنعتي را بتوان يافت كه به يك فرآيند پوشش‌دهي نياز نداشته باشد. پوشش‌هاي محافظتي با ايزوله كردن فلز بستر مانع تماس آن با محيط خورنده شده. و از آن محافظت مي‌كنند [7,6] عملكرد حفاظتي پوشش‌ها به چهار روش كلي صورت مي‌گيرد:

 1-پوشش‌هاي سدي كه مانع تماس فلز و محيط خورنده مي‌شوند. اين پوشش‌ها با مقاومت بالاي خود باعث كاهش انتقال جريان بين نواحي آندي و كاتدي مي‌شوند. يا با از بين بري نفوذ اكسيژن و ممانعت از انجام واكنش كاتدي از فلز بستر محافظت مي‌كنند [4].

 2-پوشش‌هاي فداشونده كه خورده شده و از فلز بستر به صورت كاتدي محافظت مي‌كنند، مانند رنگدانه‌هاي غني از روي.

 3-پوشش‌هاي بازدارنده كه واكنش الكترود را كند مي‌كنند.

 4-پوشش‌هاي مقاومتي الكتريكي كه مانع تشكيل پيل خوردگي الكتروشيميايي مي‌شوند، مانند رنگ‌ها [1].

 پوشش‌ها از ديدگاه جنس به سه دسته پوشش‌هاي آلي، معدني و فلزي تقسيم مي‌شوند.

  

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: [email protected]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/12/12 ساعت: ۱۲ توسط:fooladrasuldalakan :